Concediu în Thassos

Categoria Cultura, Divertisment

Plecarea

Luni noaptea, 14 August am plecat în concediu în Grecia. Am ales insula Thassos pentru că era mai aproape, foarte uzitată de turiști români și nu prea scumpă, cu prețuri acceptabile. Am optat pentru Calafat pentru ieșirea din țară, am ieșit la 12 noaptea și a fost o alegere bună nu am stat nici o secundă la trecerea podului sau în vamă. Drumul noaptea prin Bulgaria a fost fără incidente, liber, fără întâlniri cu renumiții polițiști cu capul mare. Traseul  în Bulgaria pe ruta Calafat-Vratsa-Sofia- Kulata a fost satisfăcător, nici drumuri occidentale, dar nici gropi. Mi se spusese că au șosele mai bune ca în România, și sunt, dar nu se compară de exemplu cu Albania. Oricum, cu sau fără GPS, nu ai cum să te rătăcești, au drumurile marcate, spre deosebire de cele din Grecia care au fost o dezamăgire, lipsite de marcaje și cu multe zone care nu apăreau pe GPS. În plus nici calitatea drumurilor în Grecia pe traseul Kulata-Serres-Krinida-Kavala –Keramoti(am ales  Keramoti și nu Kavala pentru traversare în Thassos pentru că distanța de parcurs cu bacul este mai mica și este feribot din oră în oră) nu este cum mă așteptam, aș putea spune chiar mai proastă decât în Bulgaria.

Skala Prinou, hotel Kazavitis

La 12 ziua, pe data de 15 August am plecat din Keramoti către Thassos. Feribotul a fost însoțit tot drumul de pescăruși și albatroși cărora pasagerii le aruncă biscuiți, pufuleți, și tot ce au la îndemână. Nu rămâne nimic neprins. Pentru cei ce vor să își facă concediu în Thassos, recomand Keramoti, ca punct de transbordare, pentru că distanța este mai mică, deci frecvența feribotului mai mare, și dacă vii și cu 5 minute înainte de plecare găsești loc pentru mașină pe feribot.

Odată ajunși pe insulă am luat drumul de coastă către zona unde eram cazați înspre Scala Prinou și am ajuns relativ reped la Hotel Kazavitis  unde am găsit o recepție fără recepționeră, dar era lăsat un bilet că poate fi găsită la un nr de telefon lăsat acolo. În fine, nici televizorul nu era LCD cum văzusem în prezentare, nici frigiderul din cameră nu era frigider era un mini mini bar care doar ține rece, dar nu era băgat în priză, iar baia era ceva de strictă necesitate în care riscai să te accidentezi dacă te mișcai mai larg și mai neatent, cu un lighean de plastic în dotare dar nu știu dacă era pe post de bideu sau pentru spălarea picioarelor ca pe vremea lui Ulysses.

La tv nu poți vedea decât câteva programe locale, două turcești, Eurosport și Euronews, deci dezintoxicare  propagandistică totală. Hotelul are piscină, camerele sunt dotate cu strictul necesar dar de calitate modestă tot,  nimic în plus, spațiul este zgârcit, nimic care să te impresioneze. În fața hotelului mese pentru servirea micului dejun (inclus în prețul biletului) ceva pisici dar nu agresive sau sâcâitoare.

Ce m-a surprins însă au fost viespile care te invadau imediat ce te așezai la masă. Nu știu ce rasă or fi, dar nici ele nu erau agresive, nu înțepau, doar se așează pe mâncare, orice ar fi și papă și ele, nu trebuie să le gonești doar să fii atent să nu se așeze pe îmbucătură exact când o duci către gură. Probabil că grecii, zgârciți cum sunt nu le lasă nimic de mâncare iar ele săracele vin la turiști. Apropo de turiști, în Thassos, fără exagerare, cel puțin 70% din turiști sunt români. Nu mai poți trage o înjurătură că se întorc capetele către tine curioase iar când vrei să parchezi mașina undeva nu ai loc de mașinile de Vâlcea, București, Iași, Sibiu, etc etc. De fapt aproape la toate magazinele, buticurile, hotelurile și restaurantele din insulă vei găsi cel puțin un vânzător sau chelner care te va întâmpina cu Bună Ziua.

Plaja vestică

Deși știam că plajele nu sunt strălucite, ceea ce am văzut m-a dezamăgit. Nu pentru că nu se ridicau la pretențiile mele ci pentru că posesorii, cei care le închiriaseră sau autoritățile,  nu făcuseră aproape nimic pentru a le amenaja.

E adevărat, zona e stâncoasă, muntele coboară în mare, e piatră peste tot, terenul acoperit cu leandri, măslini, jepi, arbuști, neprimitor dar nici nu se văd eforturi că s-ar lucra la amenajare. Sunt și zone de plajă amenajată  dar pe întinderi mici, lățimea plajei este de cam 20 m dar sunt și excepții, nisipul este de calitate proastă, dar sunt și locuri cu nisip bun, e adevărat puține pe coasta estică, însă pline și acolo plătești umbrela.

Normal că sunt   hoteluri, case de vacanță, cu restaurante, buticuri, dar amenajate fără cap,  fără gust, după cum a tăiat capul pe fiecare, cu minim de efort și investiție.

P8165149 b

Astfel, pentru cineva care ar vrea să investească există loc cât cuprinde. Nu știu care este statutul insulei, sau legislația în domeniu, dar este clar că nu se face decât la câștig din prețuri, nu din atractivitate sau ofertă. În afară de ceea ce a dat natura, omul a făcut minime și sărace intervenții. Se vede clar că grecilor le e lene să depună prea mult efort, ei se mulțumesc cu ce le-a dat Dumnezeu sau Comunitatea Europeană, dar ridică prețurile ca și când te-ai afla pe Coasta de Azur. Aproape toate produsele sunt cel puțin de trei ori mai mari decât în alte zone cu același statut. Am fost în Albania anul trecut. Deși la albanezi viața a început după 97, la ei se vede mișcare, interes, efort deși  terenul este cam același ca pe insula Thassos. Dacă ar fi să recomand Thassos sau Albania aș recomanda Albania ca loc de plajă, fără rezerve.

Ofertele

Pe insulă sunt câteva puncte de ”atracție”. Printre ele se numără Iris Gold unde se vinde aur și se spune că ar fi convenabil, dar am întrebat și prețurile nu diferă de ale noastre, nici lucrul în sine nu e extraordinar, dar ei se laudă ca și cum ar fi cine știe ce realizare. Deși vând în principal aur de 14 karate, ei spun că ar fi mai bun calitativ decât în altă parte, dar poți să te încrezi în greci? Nici când îți vând aur.

Mai este vizitată și o groapă căreia ei îi spun lacul Giola , undeva în sudul insulei, care este de fapt  un mic, foarte mic, de aproximativ 400mp  golf închis de pietre, dar drumul până acolo este nu doar neamenajat ci periculos, nu recomand mersul cu mașinile  cu garda la sol joase, dar nici pe jos.

De ce merge lumea acolo, nu știu, chiar nu ai ce vedea, poate doar turistele,   dar asta e, dacă unul a luat țeapă, trimite și pe alții și uite așa crește faima.

Nu recomand traseul,  efectiv nu merită efortul.

Ca locuri recomandate de pliante pentru vizitat, mai sunt ceva mănăstiri, dar să nu vă așteptați să vedeți ceva ca în Moldova sau Poienile Izei, nici puncte de atracție  ca Arsenie Boca sau  Părintele Pomohaci. La ei doar reclama e mare, în rest, investiția e minimă calitatea îndoielnică, iar prețul ajunge până în Olimp.

Printre simbolurile insulei alături de bufnițe și ochiul lui Shiva (care nu are nici o legătură cu Grecia dar se găsește prin toate stațiunile maritime sau punctele turistice din Asia, ca bijuterie), aici găsim și broasca țestoasă. Am fost tentat să o consider tot un simbol împrumutat dar am avut surpriza să constat că acestea, broaștele țestoase chiar se găsesc în insulă chiar în zona mea de campare, sub un podișor undeva lângă port și așteaptă să le dai de mâncare, ca și pescărușii care însoțesc feribotul.

În rest, măcar aici unde stau este liniște și chiar dacă sunt temperaturi până la 40 de grade, bate vântul, bate briza, seara se poate sta afară fără probleme, în hotel nu e nevoie de aer condiționat, lași ușa la balcon deschisă și e suficient, de răcoare  există aparat, dar se plătește peste prețul biletului, 5 euro/zi dacă simți nevoia.

Apropo de prețuri, aici nu găsești aproape nimic sub 2 euro, o cutie de bere pleacă de la 2,5 euro, nu au bere la pet  de 2 l ca la noi, vinul e foarte scump, peste 15 euro litrul, uleiul de măsline, peste 5 euro, apa minerală  este cam un euro jumătatea, o umbrelă închiriată la o plajă cu nisip ”de fițe” este 5 euro pe zi, un fish-grill cu stavrizi, ceva creveți, un pește la 500g și hamsii  face 26 euro, deci oamenii scot ceva de la noi.

Masa de dimineață, inclusă în prețul biletului este ok, se servește orice dorești, brânză, roșii, castraveți, salam, cașcaval, ouă, cereale, suc, cafea, ceai, miere, unt, pe principiul bufetului suedez, nu se uită nimeni în tava ta.

În unele locații, cum ar fi Potos, se pot organiza partide de pescuit pe mare, dar nu știu ce se poate prinde și nu vreau să știu cât costă.  Oricum peștele se întâlnește în toate restaurantele sau grădinile de vară, ca și calamarii, creveții și alte specialități. Ulei de măsline la discreție, dar nu mai ieftin decât la noi, pentru că la ei nu contează oferta, ci cererea. Snobii se înghesuie să cumpere pentru că e ”de la sursă” dar nimeni nu le garantează  că este mai bun calitativ decât ce se găsește la noi prin supermarketuri, important e că e de ”de la mama lui”, iar  dacă snobii cer, grecii ridică prețul, că nu or fi proști să nu profite, deși ei se spală și pe picioare cu ulei de măsline.

Cam atât până acuma, de mâine iau și costa de Est la colindat.

Daca ti-a placut articolul trimite-l mai departe!

Google1DeliciousDiggGoogleStumbleuponRedditTechnoratiYahooBloggerMyspaceRSS

23 Raspunsuri la Concediu în Thassos

1. dora

Concediu plăcut d-nule Marin. La anu, vă sfătuiesc să mergeți în Croația. Lăsați, Grecia, nu mi-aș pierde în veci timpul la ei. Sunt leneși, aroganți și au pretenții……, iar românii…… Încă o dată, concediu plăcut, fără incidente. Să ne mai scrieți.

2. ifrim

Aha carele va sa zica ai parasit tara noaptea ca hotii, probabil sa pui pensia la adapost sub stancile de pe insula, eventual sa cumperi insula, ca sa mai scoti din tarifele mari fierbe broastele testoase si le vinzi la noi scrumiere suvenir.Cica concediu ,la atatea trasee veti fi mai rupt de oboseala decat la plecare dar pe banii,muzica lautarii lui colinelu face ce vrea.Spor la bantuit iar la raportul urmator lasa natura si peisajele si zi daca FMIle e frumoasase!! Ce face invidia din om ca eu culeg porumbul!

3. Ifrimeeeeeeeeeee,
    Pai citisi printre randuri frate? Tu nu auzisi ca 70 % din turisti sunt d’ai nostri? Deci FMIle e cum le stii. Localnicele sunt plecate si el in concediu la turci, ca e mai ieftin acolo, nu or fi proaste sa se concedeasca in Thassos. Alte femei nu mai vazut, dar am vazut niste genunchi de capra de toata frumusetea, ar muri Marginimea Sibiului de oftica.

4. Cristina

Îmi pare rău sa spun asta ,dar te contrazic sincer .Din păcate noi romanii nu știm
    Sa apreciem ce este frumos sincer .Si eu am fost in Tassos situată mai exact in Potos și credema ca am rămas uimita de cum te primesc grecii la ei.Noi romanii ne-am obișnuit sa trăim in lux și de aceea când mergem in concediu in afara țării știm sa criticam pe alții.Fata de România grecii au foarte multe avantaje începând de la drumuri și autostrăzi pana la ce vrei tu .Eu am stat foarte bine și am analizat .Numai zic de Bulgaria care este cea mai nasila țara care am putut sa i vad .Nu mi-a plăcut absolut nimic și când intri la greci sti sa faci diferența .Chiar îmi pare rău dar a trebuit sa îmi zic punctul meu de vedere .

5. Cristina

Și dacă nu ești un om care sa îți placa aventura atunci nu ai ce caută in asemenea concedii .Daca vrei lux cazeazate la un hotel unde sa ai toată condițiile și sa stai in centru nu la periferie.Am fost la giola la piscina care sa format singura și însărcinată in 6 luni chiar mi-a făcut o plăcere sa urc și sa cobor 4 km .Eu sunt genul de persoana care îmi place sa ma plin și sa descoperit lucruri noi,iar pe deasupra as tace din gura ptr ca după cum am mai spus-o noi degeaba avem o țara frumoasa dacă nu știm sa investim in ea .Dc atunci când mergi pe autostrada la greci plătești câte 2€ ? Ptr ca ei cu banii aia investesc sa aibe autostrăzi după cum am văzut și credema am rămas uimita .Miar place sa vad oameni care sa fie multumiți cu concediul care îl fac ,iar când îl fac sa își aleagă bine cum vor sa stea in acel condiu .daca voi lux sau dacă vor sa stea modest .Insula Thassos este extraordinara .Multumesc atât am avut de spus !

6. dora

@Cristina,
    Cu cine vă certați doamnă? Fiecare are părerea lui, funcție de impactul pe care l-a resimțit în țara în care a fost în concediu.Și dacă tot sunteți o fire mai critică, vă rog să-mi dați și mie voie să vă critic: recitiți ce scrieți, aveți multe greșeli de gramatică. Tastatura vă crează probleme, sau limba română? Mai citiți doamnă, mai citiți!

7. Roxana

Anul acesta mi s-a parut si mie ca nu-si mai dau in
    teresul asa mult ca in alti ani.In Katerini mancarea
    foarte proasta si scumpa.Sper sa-si revina la normal
    ca sa revenim cu drag in Grecia.

8. Dora, gusturile le primesti de la mama natura,free of charge, tastatura de la magazinele de profil, contra-cost dar gramatica nici nu se primeste, nici nu se cumpara…..

9. Alain

Mda…
    Părerile sunt și în funcție de pretențiile fiecăruia
    Insula, rămâne o opțiune, dacă nu cauți cluburi de noapte, etc.
    Ieftin este doar … acasă
    Am fost 4 ani la rând și ne-am simțit OK
    dar, în mod sigur, o să încercăm și altceva ….

10. ifrim

Hotarat lucru avem coledzi cititori ce nu respecta medicatia .Mai fratilor omul e in concediu, bazil ii trage un megacomentariu cu pensiile, cucoana Cristina da,i cu contrazicerile de parca o vorba buna costa bani .Nu va ajunge un an intreg sa-i frecati ridichea cu criticile,macar 14 zile fiti boemi.Data aviatoare cand pleci in concediu colonele pune laptopu sub sub roata dr. fata si da,i bice.Revenim, daca nu s,a primit raport de pe coasta de Est musai sefu e la gogosari,castraveciori acri, adica nu mai duce ca pe timpul cand era Lt.!

11. bazil

ifrime, nu e un megacomentariu, e adevarul pur in ce am scris. Si mai sunt multe altele. Ca aia cu pensile smecherite „e ” suparati nevoie mare e treaba lor.

12. Elena

Buna ziua,
    Am fost de 2 ori in concediu in Thassos. Ultima oara anul trecut. Ceea ce va pot spune din experienta personala este ca au fost niste experiente foarte frumoase! Am stat la 50euro/Noapte camera si a fost extraordinar de frumoasa cu mic dejun inclus.(La micul dejun am avut tot ce ne-a poftit inima,extraordinar de bogat) Priveliștea de la hotel nici nu mai spun…vedeam marea din pat. Am mâncat si mai ieftin si mai scump. Dar de fiecare dată foarte,foarte bun. Dacă fac comparatie cu ce am cheltuit anul trecut la Neptun vs Grecia ajung la ideea ca am mâncat mai sănătos si mai ieftin la Greci clar. Cui nu-i place sa nu mai meargă. Eu as reveni oricand cu mare plăcere!

13. bazil

Si d-le Ifrim cred ca e mult mai bine sa fim preocupati de problemele grele cu care se confrunta zeci de mii de rezervisti care si-au sacrificat viata in slujba drapelului -eliminarea haosului, bramburelii si inechitatilor care domina actualmente domeniul pensiilor militare -e necesara deci o recalculare a tuturor pensiilor in plata -decat sa comentam aiurea uneori modul in care cineva isi petrece cateva zile de vacanta. Iar colegului -colonel-nu ne ramane decat sa-i uram concediu placut in continuare si sa revina sanatos si cu putere de munca acasa!

14. @Ifrim,
    Nu-i bai frate, daca voiam pauza, nu scriam nimic. Bazil, ca si Cristina au spus ce ii doare, e normal. Aici nu e un site in care e musai sa te dai in barci cu autorul. Spune fiecare ce gandeste, din diferentele de opinie sau gusturi iese realitatea.

15. dora

Domnule Bazil,
    Și cum vedeți dvs. recalcularea tuturor pensiilor aflate în plată? Sunt curioasă! Mulțumesc.

16. bazil

Dora, foarte simplu.Cum s-a facut acest lucru prin 2010-2011? Acum, e mult mai simplu, in baza de date a CPS exista tot ceea ce e necesar si suficient. Important e ca algoritmul sa-si schimbe un pic ritmul( ca sa si rimeze) si sa nu mai ia in calcul sporurile fanteziste gen oscaruri (mari cat roata carului la unii alesi) in timp ce sporuri permanente sunt ignorate, contributia pt pensia suplimentara este si ea ignorata , grupele de munca sunt hacuite ,OMM-ul e hacuit si el, perioadele muncite in sectorul civil dupa pensionare sunt date uitarii si lasate in largul marii ! Simplu, nu?

17. dora

@Bazil,
    Teoretic,da!Fără o bază legală, norme metodologice?N-aș vrea să fiu în pielea lui Coarnă, a instigat personalul militar să iasă la pensie, mult înainte de termen. La o recalculare……, vor regreta amar. Am citit o știre pe Huhurez, că d-na Olguța, dorește o recalculare din oficiu. Păi dacă se va proceda neprofesionist, nu vom avea în veci legi corecte, clare, sustenabile. Unde mai pui, ura civililor față de pensionarii militară, nu și față de magistrații pensionari. Vreau să trăiesc ziua când se va pune în practică legea răspunderii magistraților (Tudose, așa a promis). Măcar atât, de pensiilor lor nu se vor lega.

18. Cristina

Asa om prost ca tine nu am vazut!

19. bazil

D-na Dora, imi face placere sa conversez cu cineva care mai si gandeste nu numai munceste si dvs. sunteti o astfel de persoana. Totul e simplu la recalculare. Sa le luam metodic. Spuneti de baza legala, norme metodologice. L223 in sine ar fi trebuit sa fie fff buna, dreapta si echitabila asa cum se declara ea in primele articole. OUG57/2015 a alterat insa profund aceasta lege , taind de-a valma si ce trrebuia taiat (gen norma de hrana, indemniz de mutare, concedii neefectuate etc) dar si sporuri permanente, specificae activitatii fiecarui rezervist. Au venit apoi normele de aplicare si algoritmul de calcul care au facut harcea-parcea o lege ce trebuia sa fie dreapta, echitabila. Normele si algoritmul ii favorizeaza pe cei care au la pct G sporuri fanteziste gen OSCAR, spor de noapte, spor de cifru, de confidentialtate, de zambet, de venit la timp din co …(mai glumesc si eu dar cam asta e realitatea zilei).Algoritmul ii defavorizeaza (prin nedreptatirea crasa) pe cei ce au vechime efectiva mare(deci ani multi sub DRAPEL-nu in civilie) , pe cei ce au contribuit zeci de ani la pensia suplimentara, pe cei ce au muncit in civilie dupa iesirea la pensie din sist. militar samd

20. bazil

Solutia? Nu trebuie decat sa fie corectat un pic algoritmul. Cum? Simplu! La pct. G – sa fie incluse doar sporurile permanente (nu oscaruri , spor noapte etc) impreuna cu contributia la pensia suplimentara si OMMM, urmand ca OSCARURILE , Sporul de noapte , cifru, confidentialtate, zambet pe portativ etc sa fie trecute la final( in locul OMM si contrib. la pensia suplimentara) .in aceste fel aplicarea L223 ar fi mai corecta si mai dreapta pentru toti. Cei ce au vechime efectiva mare sub drapel, au contribuit la pensia suplimentara , au grupe de munca vor beneficia de ele, nu li se vor taia in carne vie ca acum cu pretul unor discriminari greu de digerat. Cei care au vechime mai mica sub drapel, nu au contribuit la pensia suplimentara etc vor beneficia de oscarurile lor , orele de noapte , cifru…Va fi mult mai corect si in felul acesta cred ca nu se vor mai umple salile tribubalelor cu jdemii de procese pe care rezervistii nedreptatiti le vor intenta cu siguranta si cu sanse fff mari de reusita contra celor impricinati.Sa multumim inca o data distinsului nostru coleg care ne permite sa ne expunem aici , in mod civilizat punctele de vedere!

21. dora

Domnule Bazil,
    Am citit cu atenție comentariile dvs. Nu sunt de acord cu anumite aspecte sesizate de dvs. de exemplu, sporul de cifru. Păi, să avem iertare. Spune-i unui ofițer de cifru că nu îi iei în calcul sporul de cifru (ei lucrează și noaptea și sâmbete, duminici și alte sărbători). Pe ăștia nu îi numești cu 6 luni înainte de ieșirea la pensie. Ar trebui auditate toate pensionările și analizat modul de acordare în exces a sporurilor, numirilor pe funcții, etc. toate acordate cu 6 luni înainte de ieșirea din sistem. Mai ceva ca în bazmul cu Harap Alb. Si, mai ales, cum de s-a permis pensionarea la vârste cuprinse între 40-45 de ani? S-au desființat unități, s-au restructurat posturile, individul își pierdea locul de muncă? D-na Olguța să îi ia la întrebări pe factorii de decizie. Nu îi bagi pe toți în aceeași oală. Nici mie nu îmi convine când văd că sunt sfidată (am ieșit la pensie la limită de vârstă în grad, conform Anexei 3, ba, am mai lucrat încă un an, până au găsit o persoană căreia să îi predau activitatea), de către tinerii pensionari. Păi, e corect? Așa, suntem băgați toți în aceeași oală, toți suntem nesimțiți, toți avem pensii babane, iar societatea civilă ne-a devenit ostilă. Halal țară! Cu respect!

22. bazil

D-na Dora, daca acel spor de cifru e permanent va fi inclus la pct G si va fi luat in calcul, legiuitorul va stabili asta. Eu la asta m-am referit ! Desigur, am mai comentat cu alte ocazii despre unele sporuri gen de confidentialitate. Cand ai intrat in sectorul apararii ai jurat credinta patriei mama printre altele , ai jurat sa fii demn, cinstit, sa ai onoare , sa nu tradezi .E necesar oare sa te platesc suplimentar ca sa nu tradezi? Ca sa nu inseli? Ca sa nu dai tunuri? Ca sa nu faci afaceri cu case si apartamente de lux? Ca sa nu inchei contracte total dezavantajoase pentru statul roman dar avantajoase pentru buzunarul tau?

23. dora

@Bazil,
    În legătură cu sporul de confidențialitate, acesta nu se acordă (ca și cel pe domenii de activitate:operativ, specialist, suport operativ), se suspendă dacă persoana a fost pusă la dispoziție din motive bine întemeiate (au fost cazuri, când cadre militare au trădat, știți, nu?) Vă înțeleg foarte bine observațiile, repet, noi discutăm despre excesele celor care au tolerat acordarea, otova,a unor sporuri în ultimele 6 luni. În privința sporului de 50 (25 sau 30%), pentru lucrări de excepție, am citit numai comentarii negative legate de acordarea acestuia. Să știți (vorbesc de instituții serioase), acordarea acestuia s-a realizat prin respectarea metodologiei ce stă la baza ordinului respectiv, și pe baza unei note de fundamentare, cu aprobarea șefilor ierarhici.Că s-au acordat pe ochi frumoși…, în general în viață dacă primești ceva nemeritat, în mod sigur vei pierde în altă parte. Vom trăi și vom vedea! aștept concluziile comisiei ce o va lua la întrebări pe cucoana de la M.A.I. Să explice de ce a aprobat pensionări la vârste fragede, și, mai ales, cum naiba pot lucra acei consilieri fără a fi plătiți; adică, cum intră ei intr-o instituție militară, cum au acces la informații, cum semenează documente? Oare o va întreba cineva?. D-nul Coarnă nu mai zice nimic? Nu cumva intenționat a declanșat această avalanșă de ieșiri la pensie, astfel încât guvernul să aibă motiv să le diminueze? Întreb și eu!