În data de 14. Ianuarie 2022, am trimis către CPS ale MAI și MApN, ca și către CNPP,  câte o adresă prin care solicitam  date privind consecințele sau efectele aplicării prevederilor celor două Ordonanțe OUG 130 și  OUG 132 la militari, MApN și Interne. Mai doream să verific și care sunt sumele acordate /colectate de la pensionarii militari în comparație cu cei civili. Am primit deocamdată răspunsuri de la cele două case sectoriale.  Rezultatele, sau răspunsurile sunt în unele părți năucitoare. Să fiu sincer, nu mă așteptam să dau peste asemenea absurdități mai ales în ceea ce privește modul de aplicare a prevederilor legale de către cele două CPS,  cu atțt mai puțin după experiența cu actualizarea din 2017. Și totuși… se poate.

Am întrebat la fiecare CPS câți pensionari militari pensionați în baza legii 223 au fost supuși indexării, ajutoarelor și taxării și care au fost sumele necesare/obținute. Iată centralizat în tabel, datele seci:

Privind acest tabel se pot trage nenumărate concluzii la modul general dar și pe bucăți, iar unele concluzii sunt incredibile, dacă datele oferite sunt corecte.  

  1. La punctul 1, respectiv indexarea de 10 % alocată celor cu pensii sub 2500 lei, numărul de beneficiari ai MApN este cu 3822 mai mare decât la MAI, dar, surpriză, sumele necesare sunt invers proporționale cu numărul de beneficiari. Privind cifrele constatăm că suma plătită la MAI este cu 30.892.857 lei mai mare decât la MApN deși aceștia au fost cu 3882 mai mulți. Procentual, sumele acordate de MAI la acest articol au fost de aproximativ 8 ori mai mare decât la MApN. Făcând o socoteală simplă, înseamnă că media primită de pensionarii care s-au încadrat în prevederile articolului respectiv, a primit 1757 lei. Ceva e în neregulă aici. Probabil suma a fost de 3.509 600, ceea ce este mai credibil dar și în acest caz suma plătită este mai mare raportată la numărul de beneficiari, decât la MApN.
  2. Dacă privim punctul 2, constatăm că pe indexarea de 2,6%, adică a celor cu pensii peste  2500, la MAI  numărul de pensionari peste  această limită este cu 24.808 mai mare decât   cei din MApN. În ceea ce privește sumele alocate, și aici suma  comunicată de MAI este exorbitantă, de 60 de ori mai mare decât cea acordată la MApN. Dar, presupunând că a fost o greșeală și suma este și aici de 10 ori mai mică adică de  36 526 000 tot este foarte mare în comparație cu cea acordată de MApN. Făcând și aici un calcul sumar rezultă că pensionarul militar a primit în medie 123 lei, iar la MAI media ar fi de 4687 conform datelor comunicate, sau 468, dacă este greșit ce au comunicat. Concluzia ar fi că pensiile de la MAI sunt cam de trei ori mai mari, în medie decât cele ale pensionarilor MApN, chiar dacă la MApN au fost luate în calcul și pensiile magistraților militari care au pensii   de 5 ori mai mari decât media pensiilor militarilor și din câte știu eu, sunt peste  140 magistrați militari la pensie, care ar primi pensiile a 700 de militari.  
  3. În ceea ce privește taxarea pensiilor peste 4000 lei, se poate constata că și aici pensionarii MAI cu pensii peste 4000 sunt mai mulți decât cei ai MApN, ca și  cei între 2500-4000, și anume  cu 27196, practic dublu.

Suma taxata la MAI este  mai mare cu 8  358 544 decât la MApN, sumă normală având în vedere faptul că și numărul de taxați este dublu.

  • Și acuma surpriza. Am lăsat la urmă rezultatele privind ajutoarele acordate pentru că aici datele comunicate sunt incredibile.

La MApN se constată că la 31.decembrie 2021, aveam 2617 pensii sub 1000 lei pentru care s-au plătit 3140400. Dacă înmulțim cele două cifre ne dă exact suma acordată.

Tot la 31.decembrie 2021, armata avea 5321 de pensionari cu pensii sub între 1000 și 1600 lei, pentru care s-au alocat 4 433 194 lei, adică o medie de 833 lei. Cu alte cuvinte media respectivelor pensii era de 1100 lei.

Lăutarii de la MAI

La MAI, și aici apare ”bomba serii”, informație de ”breaking news”, după cum se vede din tabel, nu existau la data de 31.12.2021 pensionari care să aibă pensii sub 1600. Așa s-ar înțelege după cifre. Practic, răspunsul MAI a fost, așa cum se vede din documentul expus, referitor la aplicarea O.U.G nr.132/2021, vă facem cunoscut că, în urma verificărilor efectuate, nu au fost identificați pensionari M.A.I ale căror drepturi de pensii au fost stabilite în acord cu prevederile Legii nr. 223/2015  care să beneficieze de prevederile art. 1 și art. 2 din O.U.G 132/2021

Ca să nu greșesc, după modul în care a fost formulat răspunsul, se pot deduce trei variante:
1. Nu există pensii mai mici de 1600 lei la MAI, deci nu au avut cui să acorde ajutoarele;  

2. Nu au reușit să depisteze astfel de pensii;

3. La MAI prevederile articolelor 1 și 2 din OUG 132/2021 NU SE APLICĂ.  

Care e adevărul?  Adevărul poate fi aflat din un alt document, și anume comunicatul CPS a MAI, din data de 18.01.2021, din care aflăm că ”ATENȚIE! Pensionarii militari ale cărora drepturi de pensie au fost stabilite în acord cu prevederile Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat cu modificările și completările ulterioare, nu beneficiază de ajutorul financiar în valoare de 1.200 lei.”

Iată deci că reedităm cazul aplicării actualizării din 2017, în care cele două Case de pensii sectoriale au aplicat diferit actualizarea, fapt ce a dus la controlul Curții de Conturi și procesele care cine știe dacă sau când vor fi finalizate.

Comunicatul CPS a MAI nu lasă loc de îndoială, se spune clar că pensionarii militari pensionați în baza legii 223/2015, NU BENEFICIAZĂ DE AJUTORUL FINANCIAR ÎN VALOARE DE 1200 LEI. Partea curioasă este că nu se spune nimic de cei care au pensii între 1000 și 1600 care, iată, nici ei nu au fost declarați în răspunsul MAI dar nu sunt nominalizați nici în comunicatul CPS a MAI.

Pe de altă parte în comunicatul CPS nu se spune în baza cărui articol pensionarii militari nu beneficiază de acele compensații, pentru că legea nu face nicio mențiune legat de acest aspect. În plus uite că CPS a MApN a plătit aceste sume pensionarilor militari pensionați în baza aceleiași legi. Atunci care e motivul pentru care la MAI nu s-a plătit?

Dar pentru ca situația să fie și mai confuză iar amatorismul să bată recordul, datele date lăutărește, după ureche să fie și mai încâlcite, iată că iese pe postul de televiziune domnul ministru de interne Bode care aruncă și el niște date, tot din burtă așa, politic, ca să ne vindecăm de pus întrebări. Conform celor declarate de domnul Bode, ministrul de Interne,  aflăm că la MAI :

  1. S-au plătiti indexări de 10% pentru 21000 de pensionari MAI.

 Bine dar din datele furnizate de CPS a MAI, rezultă doar 19 966. De unde a scos domnul ministru încă 1000 de pensionari? Or fi cei undercover  ai DGPI, sau o avea pe persoană fizică în plată 1000 de pensionari?

  • MAI are 97 000 de pensionari. Din datele furnizate de CPS rezultă un nr de 97883, deci de data asta domnul ministru a mâncat cam 900 de pensionari, atâția câți scosese din joben dincolo. Mare scamator domnul Bode. Bine, acuma nici nu mă aștept să dea domnul Bode cifre exacte, dar totuși 1000 de pensionari e ceva. Domnul Bode, dumneavoastră când solicitați sau vi se dau date, nu notați undeva, ca atunci când ieșiți pe post să bată harta cu țăranul? Dacă nu cunoașteți sintagma cu harta și țăranul,  întrebați-l pe domnul prim ministru, că poate a apucat să facă vre-un curs și pe la Făgăraș.

Scamatorii  din MApN

Dar, ca să nu creadă cineva că am ceva cu MAI hai să ne întoarcem la CPS a MApN.

Spre norocul nostru,  cu foaarte  puțin timp înainte de a primi eu răspuns de la CPS a MApN,  aceasta răspunsese foarte prompt domnului general Băhnăreanu,  unele întrebări fiind comune, dar, surpriză, nu și răspunsurile, deși au fost date sub semnătură de aceeași persoană. Iată datele transmise în acel răspuns:

  • Pensie de serviciu -67050- sumă brută  medie – 4725
  • Pensie de invaliditate- 960- sumă 2132
  • Pensie de urmaș- 13810-  sumă 2257
  • Total 81.820 pensionari militari
  • În ianuarie 2022  erau 19842 pensii brute sub 2500 lei
  • Ianuarie 2022 erau 30759 pensii peste 4000 lei
  • În ianuarie 2022 se aflau în plata (era să spun a DOMNULUI) CPS a 5623 MApN, 146 de magistrați.

Bă ești prost? Păi dacă aduni pensiile indexate cu 10% cu cele indexate cu 2,6%  ar trebui să îți dea totalul pensiilor militare plătite de CPS a MApN. Deci,  23 788 +  53 109 =76197. Hopa henț, lipsesc 5623 de pensii. Unde sunt? Cine scamatorește cifrele  și de ce ?

Ciudățenii apar și în ceea ce privește pensiile peste 4000 lei, căci la domnul Băhnăreanu au fost raportate 30759 pensii, iar mie mi s-a răspuns că erau 27247, deci cu 3512 mai puține. E adevărat că domnului general i-au fost  raportați după indexara de 2,6%. Să fi sărit cu ocazia indexării 3500 de oameni peste prag ? Fericiții. Sunt destui care aveau 4001 lei pensie iar acuma au sub 4000,  pentru că le-au fost luați cei 10% la CASS. Așa e  legea asta, pentru unii mumă și pentru alții ciumă.

Mari scamatori băieții ăștia de la CPS a MApN dacă fac ei să dispară și să apară pensionari așa, pocnind din bici.

Eu știu că miniștrii ăștia  primesc cifrele  între două uși, așa, la repezeală, înainte de a intra în emisie, unii poate nici nu au ochelarii la ei și țin foile  invers citind 609 în loc de 906 (???!!!), dar când e vorba de răspunsuri date de o structură la două persoane în interval de câteva zile, și prin  aceeași persoană, iar datele se bat cap în cap,  nu prea se mai găsesc scuze. Se aude pe la CPS a MApN? Doamna Mihaela, vă rog eu puneți odată ordine prin datele astea ale CPS că uite ieșiți la pensie și lăsați lucrurile încurcate, de o să trebuiască încă 5 ani să găsim toate pensiile rătăcite prin sertare. E păcat, aveți două doctorate parcă. Sper că nu ați copiat de la unul la altul, că ar fi culmea.

Aș putea să caut acuma și pe la datele oferite de aceeași CPS a MApN către CCR când s-a judecat renunțarea la pensiile speciale unde domnul Bălăceanu ne-a introdus pentru a ni se lua capul, dar ce rost mai are? Aș lungi inutil materialul și și așa mi se reproșează că scriu mult și e obositor, mai ales pentru cei care nici când semnează un document nu citesc pe ce își pun semnătura.  

Iată, pentru conformitate, răspunsul primit din partea MAI:

” În legătură cu cererea dumneavoastră, formulată în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, și înregistrată la Direcția Informare și Relații Publice cu nr. 1737126/2022, vă comunicăm informațiile de interes public existente la nivelul Casei de Pensii Sectorială a M.A.I.:

Numărul pensionarilor M.A.I. cărora le-au fost aplicate prevederile O.U.G nr.130/2020  art. XLV alin. (1)  este de 19.966, iar cuantumul net alocat acestor beneficiari este de aproximativ 35.096 mii lei.

Numărul pensionarilor M.A.I beneficiari ai prevederilor art. XLV alin. (2)  este de 77.917, iar cuantumul net alocat acestor beneficiari este de aproximativ 365.260 mii lei.

Pensiile militare de stat ale căror cuantumuri brute aflate în plată la 31 decembrie 2021 sunt mai mari de 2.500 lei se indexează cu ultima rată medie anuală a inflației, indicator definitiv, cunoscut la data de 01.01.2022 și comunicat de Institutul Național de Statistică, respectiv 2,6%.

Totodată, precizăm că numărul pensionarilor M.A.I cărora le-a fost reținut C.A.S.S, care este de 10%, în acord cu prevederile art. 155 alin (1) din Legea nr. 227/2015  este 54.443, iar cuantumul sumei obținute în cauză este de 16.156 mii lei.

Referitor la aplicarea O.U.G nr.132/2021, vă facem cunoscut că, în urma verificărilor efectuate, nu au fost identificați pensionari M.A.I ale căror drepturi de pensii au fost stabilite în acord cu prevederile Legii nr. 223/2015  care să beneficieze de prevederile art. 1 și art. 2 din O.U.G 132/2021 .

Potrivit art. 10 din Hotărârea nr. 144 din 10 martie 2016 , Casa de Pensii Sectorială a M.A.I. asigură, în principal, evidența, la nivel național, a tuturor beneficiarilor drepturilor prevăzute de Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, precum și a altor drepturi, potrivit dispozițiilor legale, stabilește cuantumul pensiilor din sistemul pensiilor militare de stat prin decizii, conform Legii nr. 223/2015, precum și a altor drepturi, asigură plata lunară a pensiilor și a altor drepturi de asigurări sociale cuvenite beneficiarilor, asigură evidența drepturilor și obligațiilor stabilite în sistemul pensiilor militare de stat, prin organizarea acestora pe baza codului numeric personal, în condițiile legii etc. Astfel, Casa de Pensii Sectorială a M.A.I. nu deține informații cu privire la  aspectele referitoare la pensionarii civili din cadrul M.A.I.

  Serviciul de presă”

Aștept cu nerăbdare răspunsul de la CNPP căci prevăd și de acolo niște surprize.

Până una alta, pregătesc o sesizare către Curtea de Conturi și una către Comisia de control a primului ministru pentru a verifica prin ce scamatorie lăutărească, OUG 132 se aplică pensionarilor de la MApN dar nu și celor de la MAI.

Comparând numărul de pensionari MAI ȘI MApN și sumele alocate, se constată clar că pensiile MApN sunt mai mici decât cele ale MAI, iar acest fapt este datorat includerii în baza de calul a celor de la interne, a unor sporuri care nu există la MApN.

PS. Îmi pare rău că nu am fost inspirat să întreb și eu care este numele de botez al pensiilor militare de stat.

UPDATE: Am fost contactat de OIRP CPS structura care a raspuns la solicitarile de informatii privind datele de mai sus și mi s-a spus că diferențele între datele oferite mie și cele oferite domnului General Băhnăreanu, rezulta din numarul pensionarilor platiti de CPS a MAPN dar aparținând altor structuri, respectiv STS, SPP și SIE.

Este adevarat întrebarea mea se referea la ”pensionari din cadrul MApN pensionați în baza Legii  223/2015”. Deci îmi fac mea culpa în ceea ce privește necondordanța de date și prezint scuzele mele pentru această omisiune.


https://www.stiripesurse.ro/video-lucian-bode-spune-ca-mai-nu-are-pensii-speciale-cine-confunda-pensiile-militare-cu-pensiile_2210725.html

De neacsum

9 comentarii la „Lăutarii și scamatorii”
  1. Am onoarea!Dle Colonel,eu am o nelămurire:cine dorește,dle, schimbarea legii 223???!!Cei pensionați începând cu 2020,sigur,nu!De ce ar trebui sa schimbăm legea,pt ca cei pensionați înainte de 2018,sa spunem,sunt nemulțumiți???Pai m-ar afecta pe mine,iar eu,nu vreau sa fiu afectat!Cei nemulțumiți,pot cere orice mărire,cât vor ei,și eu,îi sustin!Pt.cei aflați acum în activitate legea asta e mana cerească!!!De ce sa o schimbăm?Va rog eu,luminati-ma!Mulțumesc!

  2. @Jianu Cristi,
    Schimbarea o vor frustratii care nu vad cu ochi buni intarirea armatei. Modificarea prin PLX 199 o vor cei care urmeaza sa iasa la pensie si vor sa isi mareasca pensiile cu 20% si cei care vrajiti de promisiunile acestora, cred ca vor primi sinecuri pentru sprijinul acordat.

  3. Daca raspunsurile primite de la cele doua case sectoriale sunt pline de acorduri specifice muzicii lautaresti si de numere de iluzionism,sa vedeti lautarie la calcularea pe baza de combativitate ,pardon contributivitate,a pensiilor militare.By the way domnule Neacsu,ce parere aveti de fumigena zic eu de tip hastagist,lansata pe un blog hastagist,preluata pe diferite cai de tot natul? Banuiesc ,stiti la ce ma refer…

  4. „Comparând numărul de pensionari MAI ȘI MApN și sumele alocate, se constată clar că pensiile MApN sunt mai mici decât cele ale MAI, iar acest fapt este datorat includerii în baza de calcul a celor de la interne, a unor sporuri care nu există la MApN.”

    Și nu numai! De exemplu sporul de specialist de clasă se aplică numai la MApN (la MAI doar de un an și un pic), sporul de asanare se aplică numai cvasi-exclusiv la MApN etc.

    Un alt motiv este structura diferită a personalului. Orice ați spune SGP au solde/pensii mai mici iar MAI nu are SGP.

    Și ultimul motiv este numărul semnificativ de pensionari MApN proveniți din reducerea efectivelor la intrarea în NATO.

  5. @Mihai,
    Da, există mai multe cauze, printre care si cele mentionate de dvs. Dar SGP exista si in Jandarmerie.

  6. @neacsum

    Nu, nu există! Anul ăsta e posibil să angajeze la jandarmi și la pompieri.

    Au avut la un moment dat, câțiva ani, sergenți angajați pe baza de contract (numiți pe scurt jac respectiv pac) dar la terminarea contractului unii au dat examen pentru a trece în corpul subofițerilor iar celor care nu au luat examenul nu li s-a prelungit contractul). Era perioada reducerii de posturi inițiată de guvernarea Băsescu-Boc.

    Există baza legală dar statele nu prevedeau posturi. Din cauză lipsei de personal anul ăsta se vor face angajări de SGP la pompieri și jandarmi dar…. Până ajung ei la pensie mai e!

Comentariile sunt închise.